کنیستر قطعه‌ای است که در قسمت خروجی باک خودرو نصب می‌شود و بخار بنزین را جذب می‌کند.

طی سال‌های متمادی آلاینده‌های تولیدی خودروها به حدی زیاد بود که در اوایل دهه ۷۰ میلادی اعتراض سازمان‌های حفاظت محیط زیست را برانگیخت و فشار به خودروسازان برای رعایت استانداردهای زیست محیطی بیشتر شد. ابتدای دهه ۷۰ میلادی بود که استانداردهای EPA به خودروسازان دیکته شد و شرکت‌های خودروسازی ملزم به رعایت آن شدند. این استانداردهای زیست محیطی خودروسازان را به فکر انداخت تا طراحی خودرو کمی تغییر کند؛ در این سال‌ها بود که طراحی موتور خودرو کمی تغییر کرد و کنیسترهای زغالی در خروجی باک خودرو نصب شد. از سویی دیگر این استانداردهای سخت گیرانه‌تر  سبب شد که خودروسازان به سیستم‌های پیشرفته‌تری برای کنترل آلودگی مجهز شد که با کمک کامپیوتر خودرو مشکلات آلایندگی خودرو مشخص می‌شد.

کنیستر خودرو چیست؟

بنزین خودرو نیاز به گرمای محیط دارد نا مشتعل شود حال اگر این گرما در حدی نباشد که اشتعال صورت گیرد، بنزین بخار می‌شود. خروج بخار بنزین نه تنها برای محیط زیست زیان بار است بلکه تجمع آن در باک خودرو نیز می‌تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد به همین سبب طراحان خودرو راهی برای تنفس خودرو طراحی کردند تا این بخار از باک خودرو خارج شود. این مخزن انبساط یا کنیستر، بخار را به سمت منیفولد و با هدف سوخت بخار به موتور خودرو هدایت می‌کند.

کنیستر (canister) به معنی سبد است. این قطعه در خروجی باک بنزین خودرو نصب می‌شود و بخار بنزین را جذب می‌کند. این قطعه جعبه مانند با زغال پر شده است. زغال فعال موجود در این قطعه مکانیزم الکتریکی یا مکانیکی ندارد و می‌تواند بخار موجود در باک بنزین را درون خود ذخیره کند. زمانی که خودرو روشن می‌شود این قطعه بخار بنزین را پس می‌دهد و آن را به سمت موتور جهت سوختن در سیلندر آزاد می‌کند. آزاد شدن بخار بنزین سبب می‌شود که مصرف سوخت تا حدی کاهش یابد.

 

کنیستر چه وظیفه‌ای دارد؟

در خودروهای بنزینی یک مخزن به نام کنیستر وجود دارد تا بخار بنزین را جذب کند. این قطعه دارای کربن است و به وسیله آن می‌تواند مانند یک اسفنج بخار را جذب و از خروجی به سمت منیفولد هدایت کند. این قطعه سه لوله دارد که دو لوله به باک و یک لوله با منیفولد در ارتباط است و برای کارکرد بهتر یک خروجی برای ارتباط با هوای آزاد برای آن در نظر گرفته شده است و یک فیلتر برای فیلتر هوای ورودی در دهانه آن قرار دارد. زمانی که موتور خودرو روشن است منیفولد بخار بنزین را به محفظه احتراق می‌رساند و زمانی که موتور خودرو خاموش است کنیستر باید بخار بنزین را جذب کنید تا به هوای آزاد وارد نشود.

 

چرا کنیستر خودرو اهمیت دارد؟

کنیستر علاوه بر اینکه مانع از ورود بخار مضر به محیط زیست می‌شود برای بالاتر رفتن ایمنی خودرو نیز ایفای نقش می‌کند. اگر این قطعه بخار بنزین را جذب نکند، فشار بسیار زیادی درون باک خودرو جمع می‌شود که در صورت تصادف خودرو منفجر می‌شود.

 

نشانه‌های خرابی کنیستر

روشن شدن چراغ چک

زمانی که چراغ چک خودرو روشن می‌شود باید مشکل را به وسیله دیاگ پیدا کنید که اگر مشکل از کنیستر باشد با خطای شیر برقی کنیستر قابل مشاهده است.

 

صدای تق تق

اگر شلنگ‌های کنیستر پاره یا شکسته باشد صدای تق تق شنیده خواهد شد.

 

بوی بنزین

یکی از دلایلی که بوی بنزین از اتاق خودرو به مشام می‌رسد خراب بودن حباب گیر است. دلیل دیگر آن می‌تواند اشکال در شلنگ‌های کنیستر باشد. اگر بوی بنزین دائمی نباشد و تنها گاهی اوقات احساس شود کنیستر ایراد دارد.

 

خارج شدن بخار بنزین با فشار

زمانی که در باک را باز می‌کنید و بخار بنزین با فشار خارج می‌شود نشانه معیوب بودن کنیستر است.

پاشیده شدن بنزین

یکی دیگر از نشانه‌های خراب بودن کنیستر پاشیده شدن بنزین بعد از باز کردن در باک است.

زمان تعویض کنیستر

زغال‌های فعال کنیستر زمان محدودی برای جذب بخار بنزین دارند و اگر در زمان مشخصی تعویض نشود، عملکرد این قطعه با مشکل مواجه خواهد شد. زمان تعویض کنیستر توسط کارخانه مشخص می‌شود و چیزی حدود ۳۰ هزار کیلومتر یا هر ۲ سال است.

از کجا بفهمیم کنیستر سالم است؟

برای بررسی سلامت کنیستر شلنگ‌های متصل به باک را جدا و زمانی که خودرو روشن است میزان مکش آن را بررسی کنید. اگر به اندازه کافی مکش وجود داشته باشد از سالم بودن این قطعه حکایت دارد.

 

در صورت مشاهده علائم خرابی کنیستر حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید. این قطعه قیمت زیادی ندارد و برای ایمنی محیط زیست و خودرو بسیار حیاتی است.

 

 

منبع: khodro45.com