حباب گیر وظیفه دارد تا هوای اضافه‌ای که همراه بنزین به باک وارد شده را خنثی کند. معیوب بودن این قطعه ساده و مهم سبب ایجاد مشکلاتی در باک بنزین خودرو می‌شود.

حباب گیر خودرو چیست؟

هنگام سوخت گیری مقدار بسیار زیادی هوا و بخار به همراه بنزین وارد باک می‌شود که ممکن است در پاشش سوخت اختلال ایجاد کند. برای جلوگیری از این اتفاق، یک حباب گیر تعبیه شده است تا هوا و بخار اضافه‌ای که وارد باک بنزین خودرو شده را خارج کند. اگر این قطعه ساده و کاربردی معیوب باشد، عمل سوخت رسانی به درستی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه ممکن است که کارکرد خودرو با مشکل بسیار جدی مواجه شود. حباب گیر خودرو یک قطعه پلاستیکی است که در پشت خودرو و درون صندوق عقب جای دارد. این قطعه روی خود لوله‌های پلاستیکی دارد تا بتواند هوا و بخار اضافه موجود در باک بنزین را به بیرون هدایت کند. در صورت معیوب بودن این قطعه نه تنها هوای موجود در باک بنزین خودرو تخلیه نمی‌شود بلکه بوی بنزین در کابین خودرو نیز به مشام می‌رسد.

یکی از دلایل بوی بنزین اتاق خودرو می‌تواند به دلیل معیوب بودن حباب گیر باشد.

 

حباب گیر بنزین چگونه کار می‌کند؟

حباب گیر به وسیله سه لوله نازک به باک خودرو متصل است که هر کدام از این لوله‌ها در صورت حباب گیری، هوا و بخار بنزین را به بیرون هدایت می‌کنند. در واقع این قطعه ساده مانند دودکش عمل می‌کند و بخار و هوای اضافه را از طریق لوله‌ها از باک خودرو خارج می‌کند.

 

نحوه تشخیص حباب گیر خراب خودرو

ساده‌ترین راهی که می‌توان به معیوب بودن حباب گیر خودرو شک کرد، استشمام بوی بنزین در اتاق خودرو است. اگر بوی بنزین وارد اتاق خودرو شود یعنی حباب گیر بنزین مشکل دارد و باید لوله‌های آن بررسی شود. لوله‌های حباب گیر در گذر زمان دچار پوسیدگی می‌شوند.

 

پوسیدگی شلنگ‌های حباب گیر بنزین

در این قسمت می‌خواهیم به این سوال که از کجا بفهمیم شلنگ‌های حباب گیر خودرو پوسیده است؟ پاسخ دهیم. برای بررسی این مسئله ابتدا شلنگ‌های حباب گیر را به صورت ظاهری بررسی کنید. در صورتی که نشانی از پوسیدگی در آن نباشد، شلنگ‌ها را جدا کرده و با ریختن آب درون آنها بررسی کنید که آیا سوراخ و روزنه‌ای ‌در شلنگ‌های حباب گیر وجود دارد یا خیر؟ در صورت وجود سوراخ در شلنگ‌های حباب گیر باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

چگونه حباب گیر خودرو را تعویض کنیم؟

  • قسمت عقب خودرو را به کمک جک بالا ببرید
  • بست‌های فلزی روی لوله‌های حباب گیر را باز کنید
  • اکنون حباب گیر به صورت کامل جدا می‌شود
  • حباب گیر جدید را مشابه حباب گیر معیوب در جای مخصوص خود نصب کنید و شیلنگ‌های آن را به جای مخصوص متصل کنید
  • در مرحله آخر لازم است که بست‌ها محکم بسته شوند

 

اشتعال در محفظه احتراق نیاز به ترکیب درستی از سوخت و هوا دارد، بنابراین اگر به هر دلیلی این ترکیب به هم بریزد عمل احتراق به درستی انجام نخواهد گرفت.

همیشه هنگام سوخت زدن مقدار بسیار زیادی هوا و بخار به همراه سوخت وارد باک خودرو می‌شود که یک قطعه ارزان و ساده وظیفه خارج کردن آن را به عهده دارد. در صورتی که از اتاق خودرو بوی بنزین به مشام می‌رسد ساده از کنار آن رد نشوید و حتما حباب گیر خودرو را بررسی کنید. این قطعه مصرفی در گذر زمان دچار پوسیدگی می‌شود و کارکرد صحیح خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض خواهد داشت. به دلیل وجود نوسان نمی‌توانیم قیمت این قطعه را بنویسیم اما به خاطر داشته باشید که تعویض این قطعه ارزان از آسیب‌های بعدی به خودرو جلوگیری خواهد کرد.

 

منبع: khodro45.com