دهه سوم قرن بیست و یکم را که دو سالی از شروع آن می‌گذرد، می‌توان آغاز دوران خودروهای برقی دانست. ماشین‌های برقی (Electric Vehicle) بیش از یک قرن است که ساخته شده‌اند و اولین نمونه‌های آنها هم‌زمان با اولین ماشین‌های بنزینی و دیزلی مثل بنز پتنت واگن، در خیابان‌های کشورهای اروپایی دیده می‌شدند.

اما به دلیل مشکلات فناوری و در دسترس و ارزان بودن سوخت‌های فسیلی نتوانستند پا به پای خودروهای درون‌سوز رقابت کنند و قافیه را واگذار کردند. سال‌ها و دهه‌ها طول کشید تا فناوری مورد نیاز خودرو برقی پیشرفت کند و به سطحی از اطمینان و پایداری برسد که بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد.

در این سال‌ها گرمایش جهانی باعث شده تا دولت‌ها به فکر ممنوعیت تولید ماشین‌های بنزینی و دیزلی بیفتند و حالا بهترین فرصت در اختیار خودروهای برقی است تا بعد از یک قرن، بازار را از رقیب قدیمی خود پس بگیرند.

خودروسازان بزرگ و کوچک، انواع و اقسام خودروهای برقی را در اندازه‌ها و ابعاد مختلف و با مشخصات فنی گوناگون و برای کاربردهای متفاوت تولید می‌کنند.

وبسایت cars.com، بهترین خودروهای برقی را بر اساس چهار شاخص ارزش، قابل استفاده برای خانواده، لوکس بودن و کاربرد روزمره معرفی کرده است.

ارزش – فولکس واگن ID.4

فولکس واگن ID.4

فولکس واگن ID.4 کراس‌اوور جمع و جوری است که ارزش خرید بالایی به عنوان یک خودرو برقی دارد. میانگین قیمت خودروهای برقی حدود ۶۰ هزار دلار است، در صورتی که قیمت فولکس واگن ID.4 از ۴۱،۶۹۹ هزار دلار شروع می‌شود و آپشن‌های رفاهی و ایمنی متعددی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. این کراس‌اوور برقی آلمانی که عنوان بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ جهان را هم به دست آورده، آپشن‌هایی مثل چراغ جلو LED، گرم‌کن صندلی، گرم‌کن فرمان، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سیستم‌های ایمنی و دستیار راننده فولکس واگن و اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و اندروید اتو دارد. همچنین خریداران فولکس واگن ID.4 اشتراک ۳ ساله نامحدود برای استفاده از شارژرهای سریع دریافت می‌کنند.

خانوادگی – هیوندای آیونیک ۵

هیوندای آیونیک ۵

هیوندای آیونیک ۵ اولین محصول از سری خودروهای برقی آیونیک است که در سال ۲۰۲۱ به بازار آمد. این کراس‌اوور برقی به خاطر طراحی خاص، فضای داخلی بزرگ و جاداری دارد و این امکان را به والدین می‌دهد تا برای گشت و گذار کوتاه و سفرهای بلند، هر وسیله‌ای را که فرزندانشان می‌خواهند، با خود ببرند. قیمت خرید خودرو برقی از ۴۴،۸۹۵ هزار دلار شروع می‌شود و ردیف صندلی عقب آن را می‌توان بنا بر نیاز به جلو یا عقب حرکت داد و فضای بار بیشتری ایجاد کرد. همچنین هیوندای آیونیک ۵ برای محافظت سرنشینان در کابین دارای آفتابگیر است و پرده برقی هم برای سقف پانوراما تعبیه شده است. سواری کراس‌اوور برقی هیوندای برعکس دیگر خودروهای برقی، راحت است و می‌توان آن را با همتایان بنزینی‌اش مقایسه کرد.

لوکس – لوسید ایر

لوسید ایر

اولین خودرویی که کمپانی آمریکایی لوسید موتورز معرفی کرد، مدل ۲۰۲۲ لوسید ایر بود. این ماشین، نسل جدیدی از خودروهای برقی است که با ورودش، بازار را تکان داده است. لوسید ایر دریم ادیشن با قیمت ۱۷۰ هزار دلار، صندوق عقب بزرگی دارد و استفاده از سیستم اطلاعات و سرگرمی آن نیز خیلی راحت‌تر از تسلا است. ظاهر جذاب و طراحی داخلی خیره‌کننده لوسید، معیارهایی است که آن را ماشین بهتری از خودروهای برقی تسلا نشان می‌دهد. همچنین لوسید ایر می‌تواند با قوی‌ترین سدان‌های اسپرت رقابت کند و در عین حال سرنشینان را در کمال آرامش به مقصد برساند.

روزمره – شورولت بولت برقی

شورولت بولت برقی

هاچبک چهار در دیفرانسیل جلو شورولت بولت برقی با قیمت پایه ۳۲،۴۹۵ هزار دلار عرضه می‌شود و ۴۱۷ کیلومتر بُرد دارد که برای رانندگی روزمره کافی است. مدل کراس این خودرو با نام شورولت بولت EUV (Electric Utility Vehicle) طول و ارتفاع بیشتری از مدل هاچبک دارد و فضای بیشتری در اختیار سرنشینان می‌گذارد و با بُرد ۳۹۷ کیلومتری، ۳۴،۴۹۵ دلار قیمت دارد. هر دو مدل سریع، لذت‌بخش و راحت هستند و به خاطر ابعاد و اندازه جمع و جور، خودروهای برقی مناسبی برای خیابان‌ها و پارکینگ‌های شهر به شمار می‌آیند.

منبع: khodro45.com