رانندگی با خودرو همیشه با خطرهای بسیار فراوانی همراه است و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصادف کنید. دانستن اقدامات ضروری پس از تصادف می‌تواند آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از آن را کاهش دهد.

با پلیس تماس بگیرید

اولین اقدامی که پس از تصادف باید انجام دهید، تماس با پلیس است. پس از تماس تلفنی با پلیس ۱۱۰ و اعلام آدرس دقیق محل تصادف، نزدیکترین واحد راهنمایی و رانندگی ماموری را به محل تصادف اعزام می‌کند. به یاد داشته باشید که اولین اقدام پس از تصادف، تماس با پلیس است و اگر طرف مقابل از شما خواست که مشکل را بین خودتان حل کنید، نپذیرید و زیر بار نروید. بسیاری از اوقات اگر طرف مقابل مقصر تصادف باشد، از شما می‌خواهد که مشکل را بین خودتان حل کنید که این اتفاق می‌تواند نارضایتی‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. بهتر است بعد از ورود پلیس به صحنه تصادف بقیه مراحل را پی بگیرید و با گرفتن خسارت خودرو از بیمه، صافی کاری و نقاشی آن را به دست فرد ماهری بسپارید.

خودرو را از جاده خارج کنید

پس از تصادف در خیابان و جاده،‌ خودرو را به حال خود رها نکنید. بسیار پیش آمده که توقف خودرو در خیابان سبب ایجاد تصادف‌های شدیدتری شده است. همچنین رها کردن خودرو در خیابان سبب کند شدن حرکت سایر خودروها و ترافیک می‌شود. توصیه می‌شود که پس از تصادف خودرو را به سمت راست خیابان هدایت کنید. اگر در بزرگراه تصادف کردید، لزومی ندارد که خودرو را به حال خود رها کنید تا پلیس از راه برسد و مقصر حادثه را مشخص کند. این تصور اشتباه است و پلیس می‌تواند به دلیل سد معبر، رانندگان را جریمه کند.

شایان ذکر است که تصادف‌ به دو دسته جرحی و خسارتی تقسیم می‌شود. جابه‌جایی خودرو در صورتی ممکن است که تصادف از نوع خسارتی باشد و آسیبی به سرنشینان وارد نشده باشد. زمانی که تصادف جرحی باشد و سرنشینان از تصادف آسیب دیده باشند، جابه‌جایی خودرو باید با احتیاط بیشتری انجام شود. در صورتی که تصادف منجر به فوت شده باشد تا قبل از رسیدن پلیس نباید خودرو را جا‌به‌جا کنید.

 

 

از صحنه تصادف فرار نکنید

فرار کردن از صحنه تصادف کار غیر انسانی و خلاف عرف است. اگر شدت تصادف زیاد باشد ممکن است سبب فوت سرنشینان شود. به همین سبب فرار کردن از صحنه تصادف سبب کندی پیشرفت پرونده می‌شود. توصیه می‌شود که پس از تصادف خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و از صحنه فرار نکنید زیرا گیر افتادن پس از فرار از صحنه تصادف می‌تواند آسیب‌ها و هزینه‌های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

به پزشک مراجعه کنید

پس از تصادف و در صورت بروز آسیب جسمانی، صرفا به میزان درد توجه نکنید و براساس آن تصمیم نگیرید. بدن انسان پس از تصادف به دلیل ترشح هورمون‌ آدرنالین نسبت به ضربه واکنش درستی نشان نمی‌دهد. برخی نشانه‌ها شاید در ابتدا ساده باشند اما با گذر زمان می‌توانند سبب آسیب‌های جدی شوند. اگر مقصر تصادف بودید و سرنشینان خودروها آسیب دیدند حتما با اورژانس تماس بگیرید و ساده از کنار آن رد نشوید.

آرامش خود را حفظ کنید

بسیاری از افراد پس از تصادف عصبانی می‌شوند و کنترل خود را از دست می‌دهند. در این شرایط بهترین کار این است که نفس عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. عصبانیت و دعوا با طرف مقابل می‌تواند مشکلات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. به یاد داشته باشید که هرگز در صحنه تصادف خود را مقصر جلوه ندهید چون در این صورت حتی اگر تقصیری در تصادف نداشته باشید، مسئولیت‌ آن را پذیرفته‌اید و این اشتباه می‌تواند مشکلات قانونی زیادی به همراه داشته باشد.

صحنه تصادف را ترک نکنید

ممکن است زمانی که خودرو شما با خودرو دیگری تصادف کرده و آسیب جدی به خودرها و سرنشینان وارد شده، سعی ‌کنید با صحبت کردن و جر و بحث ساده مشکل را حل کنید. توصیه می‌شود که در صورت تصادف و با وجود‌ آسیب‌های کوچک مدارک بیمه خود را با طرف دیگر جا‌به‌جا کنید و منتظر پلیس بمانید.

با تمرکز، صحنه تصادف را یادآوری کنید

پس از تماس با پلیس و تبادل مدارک بیمه‌ای با طرف مقابل، فکر خود را متمرکز کنید و به یاد آورید که قبل از تصادف مشغول چه کاری بودید و خودرویی که با آن تصادف کردید به چه شکلی و چه زمانی وارد صحنه شده است. تمام این اطلاعات را باید به یاد آورید چراکه پس از تصادف بارها این اطلاعات از شما پرسیده می‌شود و بهتر است تمام صحنه‌ها را به یاد داشته باشید تا در مراجع قانونی با مشکل مواجه نشوید. به یاد داشته باشید که بهتر است پس از تصادف از صحنه عکس بگیرید چراکه این مدارک در مراجع قضایی به یاری شما می‌آیند.

 

ممکن است شما هیچ نقشی در تصادف نداشته باشید و تنها به عنوان رهگذر از کنار سانحه در حال عبور باشید. در این لحظه اخلاق حکم می‌کند که بی تفاوت نباشید و با پلیس و نیروهای امدادی تماس بگیرید. این تصور که ممکن است قبل از شما کسی با اورژانس تماس گرفته باشد، تصور درستی نیست و ممکن است تا آن زمان کسی برای اعلام تصادف تماس نگرفته باشد.

صحنه تصادف را پاکسازی کنید

پس از اینکه پلیس در صحنه حاضر شد و تحقیقات لازم به عمل آمد باید نسبت به پاکسازی صحنه تصادف اقدام کنید. همیشه در تصادف قطعات متلاشی شده از خودرو به همراه خرده شیشه در خیابان باقی می‌ماند. وجود این اجسام برای سایر خودروها بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب آسیب دیدن لاستیک‌های خودروها شود. بنابراین بهتر است تا رسیدن ماموران شهرداری برای پاکسازی کامل، اجزای باقی مانده از تصادف را از خیابان جمع کنید.

 به بیمه مراجعه کنید

آخرین اقدامی که پس از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر در تصادف باید انجام دهید مراجعه به بیمه است. طرفی که در تصادف مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه دریافت کند. اگر در تصادف مقصر شناخته شدید به دنبال گرفتن خسارت نباشید. در صورتی که خودرو شما بیمه بدنه داشته باشد می‌توانید با مراجعه به شرکت بیمه، خسارت خودرو را دریافت کنید.

 

منبع: khodro45.com