هر خودرویی برای حرکت کردن به سوخت نیاز دارد. بنزین به عنوان یکی از رایج‌ترین سوخت‌هایی است که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سوخت در باک خودرو ریخته می‌شود و به کمک پمپ بنزین به بخش مورد استفاده انتقال می‌یابد. اگر این قطعه از خودرو کار خود را به درستی انجام ندهد، خودرو نیز عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و حتی ممکن است اصلا قادر به روشن شدن نباشد.

پمپ بنزین خودرو چیست؟
پمپ بنزین قطعه‌ای از خودرو است که در باک بنزین قرار می‌گیرد. این قطعه وظیفه پمپاژ بنزین را از باک خودرو به سمت موتور عهده دار است. تا زمانی که بنزین به موتور خودرو نرسد، احتراق صورت نمی‌گیرد و خودرو روشن نمی‌شود.

پمپ بنزین خودرو در بخش داخلی باک قرار دارد. همین عامل سبب می‌شود تا صدایی که تولید می‌کند، کمتر شنیده شود. اگر پمپ بنزین به درستی کار کند، باید بتواند بنزین را با فشاری بین 4 تا 6 بار به سمت موتور هدایت کند.

پمپ بنزین خودرو چگونه کار می‌کند؟
برای این که بدانید پمپ بنزین خودرو چیست، بهتر است نحوه عملکرد آن را هم بشناسید. این قطعه درون بنزین قرار می‌گیرد تا در تماس مستقیم با این مایع باشد. بدین صورت نه تنها صدای کمتری به بیرون انتشار می‌دهد، بلکه سبب می‌شود تا این قطعه که دائم در حال کار کردن است خنک بماند.

این قطعه برای تامین انرژی مورد نیاز خود از باتری اتومبیل استفاده کرده و به صورت الکتریکی کار می‌کند. پمپ بنزین خودرو با دریافت نیروی الکتریسیته، بنزین را با فشار وارد لوله منتهی به موتور می‌کند. فشار انتقال بنزین کاملا استاندارد است. در صورتی که فشار کم باشد بنزین به موتور نمی‌رسد و فشار بالا نیز سبب می‌شود تا فشار شکن‌هایی که در مسیر جریان بنزین قرار دارند به مرور زمان خراب شوند.

هنگامی که سوئیچ را در خودرو می‌چرخانید در همان ثانیه‌های اول قبل از استارت خوردن خودرو، صدایی شنیده می‌شود که نشان دهنده شروع به کار کردن پمپ بنزین خودرو است. بدین صورت بنزین به موتور می‌رسد و با استارت زدن شروع به کار می‌کند.

علائمی که نشان می‌دهد پمپ بنزین خودرو از کار افتاده است
یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای خودرویتان به وجود آید، سوختن یا خرابی پمپ بنزین خودرو است. علائم مختلفی وجود دارند که این مشکل را به شما گوشزد کرده و باعث می‌شوند تا سریع‌تر به فکر درست کردن پمپ باشید. در غیر این صورت ممکن است در وسط یک روز کاری سخت، خودرویتان شما را همراهی نکند و مجبور شوید آن زمان زیادی برای انجام کارهایتان صرف کنید. دقت کردن به علائمی که در ادامه بررسی می‌شوند در این زمینه به شما کمک شایانی می‌کند.

شنیدن صدای غیر طبیعی از خودرو
یکی از علائم مشخصی که نشان می‌دهد پمپ بنزین به زودی خراب می‌شود، شنیدن صداهای غیرطبیعی مانند صدای ویز از پمپ بنزین است. هنگامی که پمپ خودرو فرسوده است، هنگام کار این صدا از آن شنیده می‌شود و باید قبل از خراب شدن کامل پمپ بنزین خودرو آن را تعویض کنید.

گاهی اوقات نیز ممکن است صدایی شبیه قل قل کردن از باک خودرو بشنوید. این صدا از علائم سوخته شدن پمپ بنزین خودرو است.

سخت روشن شدن خودرو
با توجه به وظیفه‌ای که پمپ بنزین بر عهده دارد، در صورتی که خودرو استارت نخورد یا روشن نشود، باید به خراب بودن این قطعه شک کنید. ممکن است هنگامی که خودرو را استارت می‌زنید، دیر روشن شود و سخت استارت بخورد. در این مواقع مشکل می‌تواند از خراب بودن و عملکرد نادرست پمپ بنزین خودرو ناشی شود. ضعیف شدن و فرسودگی پمپ سبب می‌شود تا قدرت کافی برای پمپ کردن بنزین و رساندن سوخت به موتور وجود نداشته باشد. در این مواقع نیز بهتر است هر چه سریع‌تر پمپ را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

کم شدن شتاب و قدرت خودرو
در صورتی که پمپ بنزین قدرت کافی نداشته باشد، میزان بنزینی که به موتور خودرو می‌رسد به اندازه مناسب نیست. از این رو قدرت موتور کم شده و شتاب خودرو نیز کاهش می‌یابد. در برخی مواقع افرادی که تعمیرات حرفه‌ای ماشین را نمی‌دانند، به خرابی موتور شک می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید که در اکثر مواقع، مشکلات عملکردی موتور می‌تواند ناشی از خرابی پمپ بنزین خودرو باشد.

پرش موتور یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو
از دیگر نشانه‌هایی که به شما در زمینه خرابی این قطعه هشدار می‌دهد، پرش موتور در حین رانندگی است. به خصوص در زمانی که با سرعت بالا حرکت می‌کنید. در این مواقع باید وضعیت باک و پمپ بنزین درون آن را بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

گاز بدون شتاب از دیگر علائم خرابی پمپ
گاهی اوقات با فشردن پدال گاز، بر خلاف معمول خودرو شتاب نمی‌گیرد. هنگامی که سوخت به اندازه کافی به موتور نرسد، توانایی موتور برای شتاب گیری کاهش می‌یابد. در این مواقع سوپاپ داخل پمپ به درستی کار نمی‌کند و حتی ممکن است گاهی اوقات بیش از حد به موتور بنزین وارد کند. در این مواقع کنترل خودرو از دست خارج شده و باید هر چه سریع‌تر پمپ مربوط به بنزین خودرو را تعویض کنید.

شتاب ناگهانی خودرو و افزایش سرعت
از دیگر علائم خرابی پمپ، شتاب گرفتن ناگهانی خودرو است. اختلال در سیستم سوخت خودرو باعث می‌شود تا میزان بنزین زیادتر از معمول وارد موتور شود و بدون این که پدال گاز را بفشارید، سرعت و شتاب خودرو افزایش پیدا کند. این مشکل بسیار خطر آفرین است و باید سریع‌تر حل شود.

حال که علائم خراب شدن پمپ را بررسی کردیم، باید ببینم چه دلایلی سبب می‌شوند تا این مشکل ایچاد شود. بدین صورت می‌توان در نگهداری پمپ کوشید و عمر آن را با بررسی این دلایل و جلوگیری از ایجاد آن‌ها، افزایش داد.

دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو
دلایل زیادی برای این که پمپ سوخت خودرو کار نکند وجود دارد. یکی از شایع‌ترین این دلایل، سوختن آن است. هر چند پمپ بنزین معمولا درون باک قرار دارد و در مجاورت بنزین خنک می‌شود؛ اما در صورتی که پمپ به هر علتی داغ شود، احتمال سوختن آن وجود دارد. در این صورت خودرو خاموش می‌شود و باید حتما آن را تعویض کنید.

از دیگر دلایلی که وجود دارد، سوختن فیوز پمپ بنزین در خودرو است. این قطعه درون جعبه فیوز قرار دارد. در این صورت نیروی الکتریکی به پمپ نمی‌رسد و نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. برای حل مشکل باید فیوز را تعویض کنید.

استفاده از سوخت نامرغوب و حاوی مواد آلاینده سبب می‌شود تا باک خودرو و پمپ بنزین فرسوده شده یا بسوزد.

به طور کلی پمپ بنزین خودرو یک قطعه مهم و حیاتی است که بدون آن خودرو روشن نمی‌شود. با توجه به علائم معیوب بودن این قطعه، باید در اولین فرصت آن را تعویض یا تعمیر کنید تا مشکلی برای سایر بخش‌های خودرو ایجاد نکند و در مواقع حساس در جاده نمانید.

 

منبع: akharinkhabar.ir