اتوهلد یکی از آپشن‌های پرکاربرد خودروهای مدرن است. این سیستم راننده را از گرفتن ترمزهای پی در پی بی‌نیاز می‌کند. این سیستم قبلا در خودروهای بنز و ب ام و به کار برده می‌شد اما استفاده آن در بسیاری از خودروها متداول شده است. با کمک اتوهلد راننده نیازی به فشردن مداوم پدال ترمز در ترافیک ندارد همچنین این سیستم ایمنی از حرکت ناخواسته خودرو در سرازیری یا سربالایی‌ها جلوگیری می‌کند.

سیستم اتوهلد ماشین چیست؟

AUTO HOLD که دکمه آن معمولا با حرف A در خودرو مشخص می‌شود در اطراف دنده قرار دارد با فعال کردن اتوهلد هنگامی که راننده پدال ترمز را می‌گیرد و خودرو به طور کامل متوقف می‌شود، ترمز دستی به صورت خودکار ثابت می‌ماند و لازم نیست که راننده پدال ترمز را پایین نگه دارد. راننده برای حرکت فقط باید پدال گاز را فشار دهد چراکه اتوهلد ترمز دستی را به صورت خودکار آزاد و خودرو حرکت می‌کند. همچنین لازم نیست هنگام توقف راننده دنده را روی حالت D یا خلاص و N قرار دهد.  با استفاده از این سیستم از حرکات مداوم پا روی پدال ترمز و تغییر دنده کاسته می‌شود. این سیستم در مسیرهای سراشیبی بسیار کاربردی است. زمانی که اتوهلد فعال نباشد با قرار دادن دنده در حالت درایو و رها کردن ترمز، خودرو کمی به عقب حرکت می‌کند اما با فعال بودن آن خودرو حرکت ناخواسته‌ای نخواهد داشت. عملکرد این سیستم در سراشیبی‌ها مانند عملکرد خودروهای دنده‌ای است که راننده برای جلوگیری از عقبی حرکت کردن خودرو، ترمز دستی را می‌کشد و پس از گاز دادن آن را رها می‌کند. این سیستم فعالیت‌هایی که لازم است در خودروهای گیربکس دستی صورت گیرد را به صورت خودکار انجام می‌دهد. همچنین اگر راننده از مسیرهای پر ترافیک و سراشیبی عبور کند و غیر فعال کردن اتوهلد را فراموش کند، این سیستم به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد.

اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

سنسورهایی در خودرو تعبیه شده است که بتواند شیب را تشخیص دهد. زمانی که خودرو متوقف است اتوهلد نیروی ترمز را به چرخ‌ها وارد می‌کند و مانع از حرکت خودرو می‌شود در صورتی که بعد از فشار دادن پدال گاز، سنسورهای ABS حرکتی را تشخیص دهند اتوهلد نیروی وارد شده به چرخ‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه مانع از حرکت خودرو می‌شود و با فشردن پدال گاز، نیروی ترمز به آرامی کم می‌شود تا خودرو حرکت کند.

بعد از فعال کردن اتوهلد، دکمه P که ترمز دستی الکتریکی را نشان می‌دهد سبز می‌شود. خودروهای دارای اتوهلد سیستم ترمز دستی الکترونیکی نیز دارند.

مزایای اتوهلد

  • راحتی راننده
  • جلوگیری از استهلاک جعبه دنده
  • جلوگیری از حرکات اضافه خودرو
  • جلوگیری از وارد شدن حالت ضربه به سرنشینان و اتاق خودرو

 

تفاوت اتوهلد و سیستم شروع حرکت در شیب

سیستم HILL Start Assist Control که با مخفف HAC  شناخته می‌شود سیستم کنترل خودرو در سربالایی است. این آپشن در سربالایی و شیب‌های تند به کمک راننده می‌آید و پس از فعال شدن از حرکت اضافی خودرو جلوگیری می‌کند. تفاوت سیستم HAC  با اتوهلد در این است که این سیستم تنها چند دقیقه (در سراشیبی) به کمک راننده می‌آید اما اتوهلد تا هرزمان که نیاز باشد و راننده بخواهد کار می‌کند.

چه خودروهایی سیستم اتوهلد دارند؟

در گذشته تنها خودروهای لوکس این آپشن را داشتند اما استفاده از آن در حال حاضر گسترش یافته است و بیشتر خودروها حتی آنهایی که قیمت پایینی نیز دارند به کار گرفته می‌شود. این آپشن در دسته آپشن‌های ایمنی خودرو قرار دارد و بسیاری از افراد نسبت به آن اطلاعات کافی ندارد و ممکن است از آن استفاده نکنند.

چند نکته مهم درباره اتوهلد

  • زمانی که اتوهلد را فعال می‌کند به آن اطمینان کامل نداشته باشید و حواستان به حرکت نکردن خودرو باشد.
  • زمانی که سیستم اتوهلد روشن است خودرو را ترک نکنید.
  • این سیستم پس از طی مسافت مشخصی که خودرو توقف ندارد خاموش می‌شود اما در ترافیک که خودرو در مدت زمان‌های کوتاهی توقف دارد این سیستم فعال است و با برداشتن پا از روی پدال ترمز خودرو حرکت نخواهد کرد.
  • سیستم اتوهلد در مسیرهای با شیب تند و جاده‌های یخ بسته به درستی عمل نمی‌کند.
  • پس از توقف کامل پای خود را از روی ترمز بردارید زیرا ممکن است سیستم اتوهلد به درستی عمل نکند.
  • دکمه اتوهلد در کنار دنده، دکمه اتوپارک یا سمت چپ فرمان قرار دارد و با حروف A یا H مشخص می‌شود.

 

آپشن‌های خودرو هر روز زیادتر از دیروز می‌شود و هرکدام به کمک رانندگان می‌آیند تا تجربه رانندگی را شیرین کنند اما باید به خاطر داشت که هر کدام از این سیستم‌ها نیاز به نگهداری دارند تا بتوانند کارایی و عملکرد مورد قبول را داشته باشند بنابراین نادیده گرفتن آنها می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد چراکه ممکن است برخی تنها به این آپشن‌ها اکتفا کنند و این سیستم‌های الکتریکی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و موجب اتفاقات جبران ناپذیری شود.

 

 

منبع: khodro45.com