بسیاری از ما گمان می‌کنیم که نحوه رانندگی‌مان در طول عمر یک خودرو چندان تاثیری ندارد و بیشتر به دلیل عواملی همچون گذر طولانی زمان و یا وقوع تصادف سنگین اتومبیل‌ها از رده خارج شده و به اصطلاح اوراق می‌شوند.

باید بدانید که هم نحوه رانندگی و هم شرایط نگهداری از بدنه  و بخش فنی خودرو  تأثیر زیادی در طول عمر کلی یک اتومبیل دارند؛ چرا که ممکن است تعمیرات فنی مخارج زیادی روی دست مالک بگذارد و مبلغ آن به حدی برسد که دیگر صرفه اقتصادی جهت تعمیر خودرو وجود نداشته باشد.آنگاه اتومبیل را باید نابود شده فرض کرد.

نابودی اول: وقتی سوخت همیشه در حداقل است

کف باک خودرو برخلاف آن چیزی که تصور می‌کنید اصلا تمیز نیست و ذرات مختلف نظیر زنگ آهن، سنگریزه‌های بسیار کوچک و … می‌تواند در آن وجود داشته باشد. بنابراین هنگامی‌ که شما باک سوخت را در سطح حداقل نگاه می‌دارید، احتمال رسوخ این ذرات به درون مجاری سیستم سوخت‌رسانی و آسیب رسیدن به موتور خودرو وجود دارد. بنابراین این مورد یکی از عوامل نابودکننده خودرو بوده و توصیه می‌کنیم همواره باک سوخت را حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد پر نگاه‌ دارید.

نابودی دوم: وقتی روغن موتور بی کیفیت است

سلامت روغن موتور یکی از نکات اساسی و اولیه در راستای سالم نگه‌داشتن موتور خودرو به شمار می‌رود. همچنین میزان سطح روغن نیز باید در حد استاندارد قرار داشته باشد و از یک حد مشخص پایین‌تر نرود تا بدین ترتیب یکی دیگر از عوامل نابودکننده خودرو از میان برداشته شود.

در صورتی که کیفیت روغن خودرو در محدوده استاندارد قرار نداشته باشد، قطعا احتمال بروز آسیب جدی به پیشرانه وجود خواهد داشت. در نتیجه این قضیه می‌تواند عمر موتور خودرو را به حداقل رسانده و هزینه‌های فراوانی به مالک تحمیل کند؛ در حدی که تعمیر آن دیگر به‌صرفه نباشد. به‌ویژه برای خودروهای قدیمی این مسئله کاملا جدی خواهد بود

نابودی سوم: خودرو مدت زیادی زیر چادر بماند

همانطور که اطلاع دارید هرچه یک محیط بسته‌تر باشد، میزان غلظت رطوبت در آن بالاتر بوده و عدم جریان باد موجب نشست افزونتر رطوبت روی سطوح خواهد شد. این رطوبت می‌تواند ورقه های فلزی و یا سایر قطعات خودرو را طی زمان پوسیده سازد.  بنابراین توصیه می‌شود همیشه از کاور استفاده نکنید، بلکه صرفا گاهی روی خودرو کاور بکشید.

البته در آب‌وهوای خشک و جهت دور ماندن بدنه خود را از نور شدید آفتاب می‌توان به مدت بیشتری از کاور استفاده کرد.

نابودی چهارم: عدم رفع پوسیدگی‌ها و زنگ‌زدگی‌های بدنه

به‌مرور زمان ورقه‌های فلزی بدنه خودرو دچار زنگ‌زدگی خواهند شد و اگر این زنگ‌زدگی‌ها به‌موقع ترمیم نشوند، آنگاه به تدریج گسترش یافته و کم‌کم کل اتاقک را آلوده خواهند کرد. در نتیجه باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدام کرد تا خودرو به‌اصطلاح نابود نشود.

 

نابودی پنجم: عدم استفاده از سوخت و سیالات استاندارد برای هر پیشرانه

درست است که معمولا می‌توان از یک نوع سوخت با درجه کیفیت یکسان برای چندمدل پیشرانه استفاده کرد اما با این حال بسیاری از پیشرانه‌ها به‌ویژه موتورهای پرخوران نسبت به کیفیت سوخت حساسیت بیشتری داشته و در صورت عدم استفاده از بنزین مناسب، به‌مرور زمان از طول عمر آنها کاسته خواهد شد. در نتیجه بهتر است از سوخت استاندارد برای هر نوع پیشرانه استفاده کرد تا طول عمر آن افزایش یابد.

همچنین سایر سیالات پیشرانه نظیر روغن‌های موتور و… استانداردهای خاصی دارند و بر اساس دفترچه راهنما باید برای هر پیشرانه از یک نوع روغن یا سیال خاص استفاده کرد. بنابراین باید همان نوع روانکار را در موتور به کار گرفت؛ زیرا در غیر این صورت به تدریج طول عمر پیشرانه کاهش خواهد یافت و این مسئله به یکی دیگر از عوامل نابودکننده خودرو تبدیل خواهد شد.

نابودی ششم: عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای و فرایندهای تعمیرات فنی

انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای و فرآیندهای تعمیری پیشرانه و گیربکس و یا سایر بخشهای فنی می‌تواند موجب افزایش کیفیت و طول عمر یک خودرو شود. عدم انجام به‌موقع این موارد نیز عمر اتومبیل را کاهش داده و درنهایت منجر نابودی آن خواهد شد.

سایرعوامل نابودکننده خودرو

کلاچ‌گیری بیش از حد که موجب از بین رفتن سامانه کلاچ خودرو خواهد شد، عدم استفاده طولانی‌مدت از خودرو که در نتیجه موجب پوسیدگی بدنه و از دست رفتن خواص انواع واشرهای خودرو خواهد شد، حمل بارهای فوق‌العاده سنگین با خودرو، استفاده از آب معمولی و فاقد ضدیخ مناسب، بیش از حد گرم شدن موتور خودرو و تداوم رانندگی در این حالت، عبور از چاله‌های پر از آب که موجب ورود آب به بخش فنی و یا زنگ‌زدگی بدنه می‌شود، ایجاد تغییرات غیراستاندارد و خارج از محدوده تایید شده توسط کارخانه و در نهایت استفاده از قطعات تقلبی ارزان‌قیمت در بخش‌های فنی، جزو کارهایی هستند که می‌توانند بدنه و یا پیشرانه خودرو را به نابودی بکشانند.

 

منبع: khodro45.com