این روزها یکی از دغدغه‌های بزرگ صاحبان خودرو در ایران و حتی جهان، هزینه بالای سوخت و رشد قیمت بنزین به مرور زمان است؛ در این شرایط، کاهش مصرف بنزین اهمیت بسیاری پیدا کرده و استفاده کم‌تر سوخت توسط ماشین، کمک اقتصادی قابل توجهی برای افراد است.

 

طبق بررسی‌های انجام شده، شیوه نگهداری درست و کنترل عواملی که در ادامه شرح می‌دهیم؛ در کاهش مصرف سوخت، بسیار تاثیرگذار است و گاهی بی‌دقتی به یکی از این مسائل (مورد چهار در همین متن)، میزان استفاده سوخت را حتی تا ۳۵ درصد هم بالا می‌برد.

۱۰ روش اصلی کاهش مصرف بنزین خودرو

۱.  حرکت با سرعت استاندارد

 

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش سوخت خودرو، حرکت در اتوبان با سرعت استاندارد (نه زیاد و نه کم) است. آیا می‌دانید که به‌ازای کاهش سرعت به‌ میزان هر هشت کیلومتر در ساعت (به طور مثال، حرکت با ۷۰ کیلومتر به‌جای ۷۸ کیلومتر)، مصرف بنزین تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند؟ پس در صورت امکان با سرعت خیلی بالا در بزرگراه‌ها حرکت نکنید.

۲. کارکرد موتور هنگام توقف

خاموش‌کردن خودرو در زمان ایست (وقتی که موتور روشن، اما ماشین در حال حرکت نیست)؛ یکی از روش‌های کاهش مصرف سوخت بنزین است. بنابراین زمان توقف‌ طولانی پشت چراغ قرمز، کنار خیابان یا زمانی که منتظر کسی هستید؛ موتور ماشین خود را خاموش کنید. همچنین برای گرم‌کردن درجای موتور، بیشتر از یک دقیقه زمان نگذارید که منجر به هدر رفتن بنزین می‌شود.

نکته: برخی از خودروهای جدید دارای سیستم Stop Start هستند که موتور را زمان توقف به صورت اتومات خاموش می‌کنند.

۳.  استفاده از روغن موتور مناسب

 

میزان استاندارد روغن‌ موتور، مورد دیگر تاثیرگذار در کاهش مصرف سوخت خودرو به مقدار دو تا سه درصد است. به‌طور مداوم، میزان غلظت روغن موتور ماشین خود را طبق اعلام شرکت سازنده بررسی کرده تا در صورت کم یا زیاد بودن آن، متوجه امر شده و مقدار آن را تنظیم کنید.

۴. قرار ندادن پا روی ترمز در زمان توقف

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌ها برای کاهش مصرف سوخت، قرار ندادن پا روی پدال ترمز خودرو هنگام توقف است. این کار بی‌مورد، حدود ۳۵ درصد میزان استفاده بنزین را افزایش می‌دهد که خود، رقمی باورنکردنی و بسیار زیاد است. علاوه بر مشکل ذکر شده، نگه‌داشتن پا روی پدال منجر به فرسایش سریع لنت ترمز هم می‌شود.

۵. تنظیم موتور

 

باید بدانید که مصرف بنزین خودرویی که موتور آن تنظیم نیست، حدود چهار درصد افزایش پیدا می‌کند. در تشخیص ایرادات مربوط به تنظیمات پیشرانه خودرو، تمام پارامترهای کارکرد موتور و وضعیت سنسورها باید مورد بررسی قرار گرفته و تک‌تک ایرادها رفع شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

نکته: یکی از دلایلی که خودرو، برچسب تاییدیه معاینه‌ فنی دریافت نمی‌کند؛ تنظیم‌ نبودن موتور و مصرف بنزین بالای آن است.

 

۶. تنظیم فرمان

گذر از چاله‌ها به‌خصوص در فصل‌های سرد سال، منجر به نامیزان‌ شدن فرمان و چرخ‌های خودرو می‌شود که در نتیجه آن، ماشین با افزایش مصرف سوخت به میزان ۱۰ درصد مواجه خواهد شد. همچنین یکی دیگر از عوارض تنظیم‌ نبودن چرخ، فرسایش سریع‌تر آج لاستیک‌ها است.

علائم نامیزان بودن فرمان: هنگام رانندگی خودرو به سمت راست یا چپ انحراف پیدا می‌کند یا در حرکت مستقیم، غربیلک فرمان در حالت وسط میزان نیست.

۷. فشار باد تایرها

 

تنظیم نادرست فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی در افزایش مصرف سوخت و همچنین فرسایش سریع آج تایر دارد؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که فشار باد لاستیک‌های خود را به‌‌طور مرتب بررسی کرده و آن را همیشه در حالت استاندارد قرار دهید.

میزان فشار باد تایر هر خودرویی، توسط سازنده آن (برچسب روی رکاب) مشخص شده؛ اما در زمستان به دلیل تغییرات آب و هوایی، بهتر است که مقدار آن را کمی کاهش دهید.

۸. ترمز و شتاب‌گیری سریع

ترمزگیری شدید در سرعت بالا و شتاب‌گیری زیاد در سرعت کم باعث می‌شود که به موتور، شوک وارد شده و میزان مصرف سوخت، افزایش پیدا کند.

در شرایط مذکور، به این دلیل که سرعت پیشرانه به یک‌باره با شدت، کم یا زیاد می‌شود؛ موتور برای جبران، بنزین بیشتری را مصرف می‌کند تا دستور عجیب و یهویی راننده را انجام دهد.

۹. کنترل و بررسی درب باک بنزین

 

خودرو فاقد درب باک بنزین یا دارای درب باک معیوب، دو مورد از دلایل احتمالی مصرف سوخت بالا هستند و به‌طور معمول، این مشکل از طریق روشن‌شدن چراغ چک ترمز به اطلاع راننده می‌رسد. همچنین درب باک دارای ایراد، به‌دلیل خارج شدن بخارهای مضر بنزین در هوا به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند.

۱۰. وزن خودرو

هر چقدر که وزن ماشین بیشتر باشد، میزان استفاده سوخت توسط آن بالاتر می‌رود. به ازای هر ۴۵ کیلوگرم، مصرف بنزین خودرو به اندازه یک تا دو درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین وسایل اضافه و غیرضروری داخل ماشین (به‌خصوص در صندوق عقب) را از آن خارج کنید تا وزن اتومبیل کمتر شود.

ترفندهای کاهش مصرف سوخت در زمستان

عوامل بسیار زیادی بر مصرف سوخت خودرو در هوای سرد تاثیرگذار است. با رعایت برخی نکات می‌توان مصرف سوخت در زمستان را کاهش داد.

هوای سرد چگالی بیشتری نسبت به هوای گرم دارد و به همین دلیل کشش آیرودینامیکی روی خودرو بیشتر می‌شود که به تبع آن مصرف سوخت افزایش می‌یابد. چگالی هوا بر لاستیک‌ خودرو نیز تاثیر می‌گذارد و سبب کم شدن باد آن می‌شود. کم شدن باد تایر سبب اصطکاک بیشتر تایر با جاده می‌شود و در نتیجه خودرو به سوخت بیشتری نیاز پیدا می‌کند. در این مطلب به بررسی دلایل افزایش مصرف خودرو می‌پردازیم و با شما را با ترفندهای کاهش مصرف سوخت در زمستان آشنا می‌کنیم.

دلایل افزایش مصرف سوخت در زمستان

  • غلظت هوای سرد از هوای گرم بیشتر است و خودرو برای حرکت به انرژی بیشتری نیاز دارد.
  • هوای سرد باد لاستیک‌ها را کم می‌کند و اصطکاک بیشتر بین جاده و لاستیک خودرو انرژی بیشتری از خودرو می‌گیرد.
  • رانندگان برای جلوگیری از سر خوردن خودرو آن را سنگین می‌کنند. سنگین بودن خودرو مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

۱۵ ترفند کاهش مصرف سوخت خودرو در زمستان

  • کروز کنترل مصرف سوخت را در بزرگراه‌ها کمتر می‌کند.
  • از سالم بودن سنسورها مخصوصا سنسور اکسیژن مطمئن شوید.
  • سیستم سوخت رسانی خودرو را بررسی کنید. کثیف بودن انژکتورها مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.
  • به صورت ناگهانی شتاب نگیرید و پدال گاز را تا انتها فشار ندهید. آرام فشار دادن پدال گاز سبب کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود.
  • خودرو را در محیط‌های سرپوشیده پارک کنید.
  • از روغن موتور و ویسکوزیته مناسب برای خودرو استفاده کنید.
  • خودرو را سنگین نکنید و از گذاشتن بار اضافی در خودرو خوداری کنید.
  • بهتر است تنظیمات موتور خودرو در فصل زمستان بررسی شود.
  • چرخ‌های خودرو باید بالانس باشد. میزان باد آن را در صورت نیاز کم و زیاد کنید.
  • نحوه رانندگی بر مصرف سوخت خودرو تاثیر گذار است.
  • گرم کردن خودرو به صورت اصولی اهمیت بسیاری دارد.
  • شمع‌ معیوب خودرو باید تعویض شود.
  • استفاده از عایق کاپوت گرمای بیشتری را برای موتور خودرو حفظ می‌کند.
  • از پیمودن مسیرهای کوتاه و خاموش روشن کردن خودرو در مدت زمان کم خودداری کنید.
  • فیلتر هوا نباید کثیف باشد.

 

منبع: khodro45.com