گزارش جدیدی از اتوموتیو نیوز کانادا نشان می‌دهد که ظهور فناوری‌های ایمنی خودرو ممکن است مرگ قریب‌الوقوع جعبه‌دنده دستی را تسریع کند. به‌ویژه فناوری ترمز خودکار به‌همراه سایر قابلیت‌های ایمنی فعال، می‌تواند میخ نهایی را بر تابوت جعبه‌دنده‌های دستی بکوبد؛ زیرا جعبه‌دنده‌های دستی به‌سادگی جعبه‌دنده‌های خودکار با این فناوری‌های ایمنی سازگاری ندارند. به‌گزارش carscoops، اجباری‌کردن فناوری‌های ایمنی، آخرین بخش از تغییرات طولانی در صنعت خودرو است که احتمالا به نابودی جعبه‌دنده دستی منجر می‌شود.

سیستم آی سایت سوبارو / Subaru Syesight

با گسترش خودروهای الکتریکی و حضور روزافزون فناوری خودران، خودروهای مجهز به جعبه‌دنده دستی درصد کمی از سهم فروش شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که قبلا ممکن بود خریداران عملکرد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت جعبه‌دنده دستی را درمقایسه‌با مدل خودکار ترجیح دهند، فناوری مدرن شکاف را در هر دو زمینه کاهش داده و به‌طورمؤثر جعبه‌دنده دستی را به قابلیتی برای علاقه‌مندان خیلی خاص تبدیل کرده است.با وجود این عوامل، چند خودروساز در ارائه جعبه‌دنده دستی پافشاری می‌کنند. این خودروسازان هنگام اجباری‌شدن سیستم‌ ترمز خودکار اضطراری (AEB)، تا کِی به ارائه گزینه جعبه‌دنده دستی ادامه می‌دهند؟ مکانیک ساخت سیستم‌های AEB که با جعبه‌دنده خودکار بتوانند کار کنند، بسیار پیچیده‌تر از انجام این کار برای خودروهای دارای جعبه‌دنده دستی است.

سوبارو کانادا مجموعه ایمنی بینایی یا آی‌سایت (Eyesight) خود را روی خودروهای مجهز به جعبه‌دنده دستی ارائه نمی‌دهد. به‌گفته مسئولان سوبارو، دلیل چنین اقدامی این است که وسایل نقلیه مجهز به دنده دستی، ترمز دستی الکترونیکی لازم را برای جلوگیری از حرکت بعد از فعال‌شدن AEB ندارند. درحالی‌که اجرای آن ازنظر فنی امکان‌پذیر است (درصورت نفشردن کلاچ، مزدا از گزینه توقف خودرو استفاده می‌کند)، سوبارو دلیل اقتصادی خود را برای این کار ذکر می‌کند.

مزدا کانادا گزارش داد که سال ۲۰۱۶، حدود ۱۹/۲ درصد از خودروهای فروخته‌شده به جعبه‌دنده دستی مجهز بودند؛ اما سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶/۴ درصد کاهش یافت. با کاهش تقاضا برای جعبه‌دنده‌های دنده دستی، دشوار نیست بفهمید چرا هزینه اضافی ممکن است به‌راحتی خودروسازان را به دست‌کشیدن از عرضه جعبه‌دنده دستی مجبور کند.

جعبه دنده دستی خودرو رم 1500 / Ram 1500 Transmission

 

باوجوداین، درحالی‌که سوبارو کانادا گزارش می‌دهد خودروهای مجهز به جعبه‌دنده دستی در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۱۰ درصد فروش رفته‌اند، تقاضا برای خودروهای اسپرت مجهز به جعبه‌دنده دستی مانند WRX / STI و BRZ در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

آنتون پاوچوک، سخن‌گوی مدیریت محصول سوبارو، در گفت‌وگو با اتوموتیو نیوز کانادا گفت این شرکت همچنان به ارائه وسایل نقلیه مجهز به جعبه‌دنده دستی متعهد است. بااین‌حال، مقررات می‌توانند باتوجه‌به سیستم‌های ایمنی اجباری ازجمله ترمز خودکار اضطراری، شرایط را تغییر دهند. پاوچوک گفت: «اگر روزی اجباری شود؛ پس باید آن را بررسی کنیم.»

عامل مؤثر دیگری که مطمئنا در حذف جعبه‌دنده دستی ذکر خواهد شد، تغییر در منابع انرژی است. نصب جعبه‌دنده دستی روی خودرو الکتریکی چندان منطقی نیست؛ بااین‌حال برخی شرکت‌ها مانند بی‌وا‌دی چنین کاری را هنوز انجام می‌دهند. همین امر درباره‌ خودروهای هیبریدی نیز وجود دارد؛ فناوری‌ای که به‌نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها مانند تویوتا به آن تعهد دارند.

یورگ ترامپلر، مدیر فناوری پیشرانه الکتریکی در مرکز مهندسی ZF آمریکای‌شمالی در لیوونیا میشیگان، اظهار کرد افزودن جعبه‌دنده دستی به پیشرانه هیبریدی به فناوری اضافه‌ای مانند کلاچ الکترونیکی نیاز دارد. برای اطمینان از تعویض دنده یکپارچه بین پیشرانه احتراق داخلی و توان الکتریکی، کلاچ الکترونیکی لازم است.

ظهور فناوری‌های ایمنی خودرو می‌تواند به حذف جعبه‌دنده دستی منجر شود

 

بااین‌همه، اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان بیشتری ترجیح دهند جدیدترین فناوری‌شان را متناسب با علایق گروه کوچکی از طرفداران جعبه‌دنده‌های دستی سازگار نکنند. این امر به‌ویژه با آمارهای اخیر IHS Markit و گروه قطعه‌سازی ZF مشهود است که نشان می‌دهد بازار جهانی جعبه‌دنده دستی ۱۷/۱ درصد و در آمریکای‌شمالی حدود ۱/۲ درصد کاهش یافته است. درادامه این گزارش آمده است طبق نظر کارشناسان IHS، فروش خودروهای الكتريكی در سال گذشته، فروش خودروهای مجهز به جعبه‌دنده دستی را در آمريكا تحت‌الشعاع قرار داد.

 

منبع: zoomit.ir